Translate

fredag 4. august 2017

Enda en flue


Denne flua var en bitte liten og rask "rakkare". For å få den til å fylle en passe stor bit av bildeflaten har jeg måttet lage et utsnitt av originalbildet. Med ISO2000 blir da noe av bildestøyen godt synlig.  Jeg kunne redusert støyen, men dette går ofte på bekostning av skarpheten i bildene.

Så lurer du kanskje på hvorfor jeg brukte så høy ISO som gir støy? Det er flere grunner til dette. Det var overskyet og jeg fant motivene i skyggen under et tre. Jeg benyttet en så liten blender som f/6.3. I ettertid ser jeg at jeg gjerne kunne gått ned i blendertall til f eks f/4 og da ville jeg oppnådd vesentlig lavere ISO og støy.

Hvorfor benytter jeg ikke samme blender hele tiden? Jo, fordi jeg hele tiden vurderer hvor mye av bakgrunnen som skal synes i bildet og hvor mye av motivet som skal bli skarpt. Kameraet er meget intelligent så den gir meg hele tiden en lukkertid på 1/brennvidden hvilket blir 1/125 sekund. Så justerer den ISO automatisk i forhold til hvilken blender jeg velger. Jeg skyter håndholdt og den 5-aksers bildestabiliseringen i kombinasjon med høy skuddtakt gir meg da et stor andel skarpe bilder.


Hvor mange forskjellige fluer finnes det egentlig? Ifølge Wikipedia skalt det bare i Norge være over 3000 arter, men i vår hage er det bare en håndfull av disse og de mest vanlige.

Jeg blir aldri lei av å studere disse fluene og undres over hvor forskjellige de er og hvorfor de er slik. Hvorfor har noen røde øyne mens andre mere svartgrønne? Hva slags liv har en flue? hva lever de av? Bare les på Wikipedia! Der står det mye også om fluer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar