Translate

søndag 6. august 2017

Blåklokkevikua


Gjett hvilken blomst det er flest av i hagen vår? Jo, nettopp blåklokker! Nå er det virkelig blåklokketid. Og takk for det! De er så vakre der de står i nærmest små tuer rundt omkring i hagen vår.

Siden jeg ikke er helt fornøyd med min Panasonic Lumix GX80 for tiden, plukket jeg frem min Olympus EM5 Mark2. Den koster nesten det dobbelte, men er ikke nødvendigvis dobbelt så god som Lumixen, men dette er også et meget bra kamera som har mye til felles med Lumixen; 5-aksers bildestabilisering, meget god autofokus og rask skuddtakt. Det som jeg synes mest skiller den fra GX80 er at skjermen kan ikke bare vinkles, men også vippes til siden. Akkurat når jeg tar makrobilder er jeg ikke helt komfortabel med dette, men jeg tror dette mest handler om tilvenning. Faktisk har jeg vært i situasjoner hvor det har vært en fordel å kunne vris skjermen til siden. Da kan man nærmest ta bilder med kamera i rett vinkel til siden og det har hendt at det har vært fint for å få det rette perspektivet på motivet.

Når man skal fotografere blåklokker, er det alltid en utfordring å finne en blomst eller en klase med blomster som fremstår noenlunde fritt fra de andre. Bildet kan lett bli rotete. Det er det enkle som oftest er det beste.

I det øverste bildet prøvde jeg å få med fargene i bakgrunnen. Jeg kunne fått det enda mer utvisket, men samtidig ønsket jeg en god skarphet på blomsten. Bildet ble tatt når sola kom etter regnet og heldigvis var blomstene i skyggen for hadde sola skint på de hadde jeg lett fått utbrente høylys.

På bildet under valgte jeg å benytte grusgangen som bakgrunn som da ga en mer ensfarget grå farget bakgrunn. Blendervalget er omtrent det samme på begge bildene. På bildet under f/5.6 og på bildet øverst f/5.


På bildet under valgte jeg å prioritere to ting i bildet: Det ene var å fremheve stilkens linjer. Det andre var å vise hva som skjulte seg inne i selve blomstens klokke. Fokus ble lagt på billen og blendervalget er f/4 hvilket gir en begrenset dybdeskarphet. Flekken på høyre side er en bokeh ring og ikke månen. :-) Jeg kunne retusjert den bort, men valgte å beholde den. Den oppstår fordi jeg fotograferte i motlys.



2 kommentarer: