Translate

tirsdag 18. juli 2017

Fotografere i skygge eller sol?


Jeg synes alltid det er et vanskelig valg om man skal ta bildene i skarpt solskinn eller i skygge. Solskinn gir skarpe skygger som kan virke forstyrrende i bildet, men farger og kontraster blir bedre og bidrar til at bildet virker skarpere.

I skygge går gresshoppen mer i ett med omgivelsene og det er vanskeligere å få den til å fremstå klart.

Personlig liker jeg vel bildet øverst best, tatt med Nikon D750 og Nikkor 105mm macro og blender f/5. Bildet under ble tatt med Lumix GX80 og Olympus 60mm macro og blender f/9. Det var vanskelige forhold for det blåste ganske sterkt og da ble det mye bevegelse i bladet i vinden.

En ulempe med å fotografere med bare bladet i skyggen er at den lyse og solfylte bakgrunnen bak bladene gir utbrente høylys. Dette er også en grunn til at jeg liker bildet øverst best.

Bladene viser også hvor liten denne gresshoppen var, - en nymfe, - det vil si en ennå ikke fult utviklet gresshoppe. Og jeg liker ikke å kutte bildet slik at følehornene ikke kommer med samt at jeg liker å la bladet bli en del av den totale komposisjonen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar