Translate

fredag 3. mars 2017

What I am shooting with this weekend


Når jeg startet  med makrofotografering, var det med en Nikon D700 som er et fullformatskamera. Deretter en Nikon D300 som har en crop sensor. Etter dette har jeg prøvd en rekke andre kamera av forskjellige fabrikat.

Jeg har blitt svært glad i Panasonic Lumix GX80 med Olympus 60mm macro objektiv fordi jeg synes det er så lett å jobbe med det. Fokuspunktet legges der jeg peker på skjermen, autofokus er presis og rask, seriebildetaking, jeg ser på skjermen hvordan bildet blir med en gang, kamera og objektiv er lett, bildestabiliseringen muliggjør håndholdt kamera. I sum gjør dette at jeg kan jobbe raskt og at fotograferingen min ikke tar lang tid. En liten tur i hagen er ofte det som skal til.  Familien blir happy. Jeg får mere tid til de også.

Bildet over tror jeg ble tatt med Nikon D700 og Sigma 150mm. Et av mine første makrobilder og et av mine største makro øyeblikk. Jeg satt på huk i en blomstereng med mange forskjellige blomster, solen varmet og insektene summet rundt meg. Motiver overalt. Jeg husker jeg tok hundrevis av bilder hvorav mange ble riktig så bra. Et makro øyeblikk i ordets videste forstand.

Denne helgen tenkte jeg at jeg skulle "go back to basic" og jobbe med fullformat, stativ og den langsomme og mer arbeidsomme måten å jobbe på. Nikon D750 med Sigma 150mm makro, - en nærmest uslåelig kombinasjon egentlig. Slik som på bildet under.

Hva slags bilder vil dette gi? Og hvilke motiv vil jeg finne? Trolig ingen som på bildet øverst for ennå er det ingen sommer og knapt en vår. Om jeg ikke finner noe ute må jeg kanskje til blomsterhandelen for å finne noe der.

Følg med på bloggen min! Et eller annet må det bli. Så skal jeg fortelle om nye erfaringer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar