Translate

søndag 15. mai 2016

Med pelsen på ...


Man kan jo begynne å lure, for det ser jo sannelig slik ut, at alle de vingede insektene jeg observerer nå er utstyrt med pels! :-) Og ikke så rart egentlig, for nå er det jo litt kaldt i været.

Sannheten er vel heller den at de er skapt slik.

Jeg tror det blir en fin makrosommer i år. Jeg ser mange flere insekter enn i fjor. Enten skyldes dette været eller så kanskje også fordi jeg sluttet med å fore fuglene mye tidligere i år enn i fjor. Derfor er det få småfugler i hagen og kanskje derfor også desto flere insekter.


Det slo meg i dag hvor mange gode motiv jeg egentlig går glipp av når jeg holder på med min fotografering. Dels skyldes dette at det blåser og det er vanskelig å få skarpe bilder. Dels skyldes det også det at innen jeg får stilt inn mitt stativ og rigget meg til og funnet en god komposisjon i bildet, så har, om ikke fuglen, - så i alle fall insektet for lengst funnet det for godt å stikke av.

Tålmodighet, og atter tålmodighet. De må man ha nok av når man driver med denne sporten.


Alle dagens bilder ble tatt med Olympus EM10Mk2 med Olympus 60mm makro, stativ, ISO200 - 800, f/5.6 og 1/125 til 1/160 sekund. Været var stort sett overskyet.




2 kommentarer:

  1. Flotte bilder!! Jeg får lyst til å ta makrobilder igjen etter å ha sett!

    Hvitbalansering og en kontrastøkning, vil for øvrig fjerne grønnstikket og gi disse bildene korrekte farger og mye mer "smell" om du forsøker det. :-)

    SvarSlett