Translate

mandag 2. mai 2016

Lille Petter edderkopp


Denne var så liten at jeg knapt så den med mine øyne. Kanskje bare et par millimeter stor. Hadde det ikke vært for at den satt på den hvite visne blomsten så hadde den vært helt umulig å oppdage.

Men altså en bitte liten edderkopp.

Fotografert med Olympus EM10MkII og Olympus 60mm makro. f/8. Håndholdt. Det er nettopp på motiv som dette at dette kameraet er best synes jeg. Det blåtse, som det ofte gjør, men bare jeg treffer med fokuspunktet så stiller kameraet skarpheten lynraskt og fyrer av en hurtigserie med bilder. Da blir i alle fall noen bilder skarpe. Når så blomsten står fritt opp fra bakken og fri fra omgivelsene blir heller ikke bakgrunnen noe problem.

Skulle jeg gått enda nærmere måtte jeg brukt en forsatslinse, men samtidig blir skarphetsområdet mindre. Da måtte jeg i så fall ha stakket bildene, men med så mye vind ville det lett blitt et problem ved at blomsten ikke sto stille.

Det er mange faktorer som må vurderes når man skal ta slike bilder.


1 kommentar:

  1. Til og med jeg, kan ikke annet å like denne lille karen her... imponerende å i det hele tatt lar seg gjøre å få dene i fokus. Men det sier jo alt om deg da, Knut :)
    Ha en flott mandag :)

    SvarSlett