Translate

lørdag 16. april 2016

Alternativ til bildestakking


Etter å ha studert andres bilder ser jeg at et alternativ til å stakke bilder for å oppnå god dybdeskarphet er jo selvfølgelig å benytte så liten blenderåpning som mulig. Bildet over ble tatt med en Nikon D750 på manuelle innstillinger med blender f/22 og 1/15 sekund. På stativ og selvutløser.

Lyset var fra et sydvendt vindu på høyre side og en LED-lampe på venstre. Objektivet var Sigma 150mm. Bak er en sort genser tapet opp på veggen.

Jeg synes selv at resultatet ble bra og en klart enklere løsning enn å stakke bildene i Photoshop etterpå.

Men som Dirk helt riktig sier, så blir skarpheten enda bedre ved hjelp av bildestakking. Jeg har lagt inn en ny versjon av bildet hvor jeg har skarpet opp mer i redigeringen. Men det er mulig at jeg har tatt for mye i.

Et objektiv har ikke sitt største skarphet ved minste blenderåpning. Dybdeskarpheten øker med mindre blendere, men oppløsning og skarphet i detaljene blir mindre. Typisk har kanskje mitt Sigma 150mm objektiv optimal skarphet ved blender f/8 og deretter blir det mindre skarpt selv om dybdeskarphetsområdet øker.

Sammenlikne gjerne disse bildene ved å peke og trykke på de.





3 kommentarer:

  1. Men skarpheten kan man ikke sammenligne med stakking Knut .

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig Dirk. Se mine kommentarer i blogginnlegget.

      Slett
  2. I dag har jeg meg i landskap stakking forsøkt Knut. DOF og hyperfokal distans forstår jeg i teorien men ikke i praksis :-) da tenkte jeg , prøv stacking og det gikk veldig bra. litt mer jobb kanskje men "never change a winning team " :-)

    SvarSlett