Translate

søndag 20. mars 2016

Daffodils - påskeliljer


Påskeliljer er noe som selvfølgelig hører påsken til enten man kjøper de i blomsterbutikken eller man finner de i sin egen hage. Tenkte jeg skulle prøve meg på å fotografere disse liljene hvilket skulle vise seg å bli en utfordring.

Disse blomstene må fotograferes i lys, badende i sollys tenkte jeg, for det er jo også noe som hører påsken til. Jeg lærte et par ting ganske raskt; 1) Sollys på gule kronblader gir lett utbrente høylys 2) Digitale kameraers sensorer evner i forskjellig grad å håndtere høylys og stor dynamikk.

Bildet under viser dette ved at store flater har blitt helt hvite, utbrente og det betyr uten informasjon. Her har jeg til og med prøvd å dempe dette mest mulig i redigeringen. Jeg erfarer at sensorene på mine Olympus kameraer håndterer høylys dårligere enn sensoren på min Nikon D750. Så er det også kameraer i høyst forskjellige prisklasser hvor også Nikon benytter en fullformats sensor.

Bildet øverst er tatt med Nikon D750. Det er også de fleste andre bildene i dette blogginnlegget.


Jeg googlet på bilder av påskeliljer og jeg tittet på Instagram for å få inspirasjon til å lage gode bilder etter min smak. Jeg tror jeg endte opp med å lage noe annerledes enn mesteparten av det jeg fant.


Jeg valgte å fotografere i motlys for å få frem linjene i bladene og skyggespillet på kronbladene. Så valgte jeg å trekke bakgrunnen ut mot sort i redigeringen for å gi en nøytral bakgrunn og større kontrast til blomstene.


På bildet over valgte jeg å fotografere liljen bakfra med skarpheten lagt på bladet.


Og her en gruppe med påskeliljer også mot en mørk bakgrunn. På bildet under har jeg gått den stikk motsatte veien, - fotografert en gruppe mot et solfylt vindu. Ved å skape stor avstand til de lyse punktene bak oppnår man fine bokehringer og utvasket bakgrunn.


Utstyret som ble brukt denne gangen var et Nikon D750 med Sigma 150mm makro objektiv med unntak av bilde nr 2 som ble tatt med Olympus.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar