Translate

fredag 5. september 2014

Poppeys


Jeg elsker Poppeys eller valmuer som de jo heter på norsk. Så når jeg fant disse hos naboen var jeg glad for at jeg hadde fått bygget om vinkelsøkeren fra Nikon til Canon sin øyemusling.

Valmuene sto der slik som jeg husker de var for flere år siden på samme sted. Men da var de mange fler og i mange fler farger og varianter. Trolig ligger frøene der i jorda og bare venter på ideelle forhold for å vokse og gro.

Rødt og grønt er vel det vi kaller komplementære farger så de står godt til hverandre. Det eneste jeg savnet var de mange blomsterfluene som pleier å besøke disse vakre blomstene. Jeg synes alltid det er vanskelig å velge mellom en enslig blomst eller flere sammen som lett kan bli ganske rotete. Uansett er det svært viktig å tenke på komposisjon slik at linjene i bildet blir riktig. Fokus ble lagt på stengelen til den sentrale blomsten. Motlys gjør seg godt hvor blomstene fremstår som om de skulle være laget av krepp-papir.

Jeg synes Canon 6D i kombinasjon med Sigma 150mm makro gir en nesten enda flottere bokeh enn min gamle Nikon D700 med samme kombinasjon. Bortsett fra bilde nr 2 så er de øvrige fotografert med blender f/5. (Bilde nr 2 med f/9).

Som nevnt før synes jeg bildene blir annerledes nå som jeg bruker Lightroom som bilderedigeringsprogram.




5 kommentarer:

  1. Jeg synes f9 er best på disse bilder, nydelig !

    SvarSlett
  2. Ja, jeg ser nå at bildene er litt annerledes i uttrykket, Knut! Og valmuen er nydelig fotografert,- synes det har vært vanskelig de gangene jeg har prøvd... de rød har blitt bare en stor rød flate, litt enkelt forklart.
    Liker så godt lyset som får fram de fine detaljene i stilken.
    Ha en fortsatt god helg, Knut:)

    SvarSlett
  3. so beautiful images of poppies

    SvarSlett