Translate

fredag 29. august 2014

Nok en rødøyet flue


Vanligvis benytter jeg en Nikon D700 når jeg tar mine makrobilder. Dette er et supergodt fullformats kamera, men det begynner å få noen år på nakken. Det ble lansert i juli 2008. Mye har skjedd på kamerafronten siden da og et rimelig alternativ nå er Canon 6D som ble lansert i september 2012.

Jeg ønsket å gjennomføre en liten test av Canon 6D og benyttet for dette det samme makroobjektivet som alltid før, - en Sigma 150mm makro.

Jeg synes disse bildene taler for seg. Ikke det at de er fantastisk gode, men de viser noen vesentlige ting. Bildet under er jpg-origalen rett ut av kamera med bildestilen satt til standard, men med en noe økt skarphet i innstillingene. Hva man kan se er ingen utbrente høylys, god eksponering, fine farger, meget god skarphet, nesten ingen støy. Bildet over er et utsnitt som gir en bedre komposisjon og etterbehandlet med støyfjerning samt lagt på en vignettering. Det er ikke foretatt noen som helst oppskarping i etterbehandlingen.

Jeg skulle gjerne sett det samme bildet tatt med en Nikon D700. Jeg tror dette ville hatt en vesenlig forskjell og det er vesentlig mer bildestøy. Forøvrig tror jeg bildet hadde vært like bra. Med Nikon D700 liker jeg ikke å gå høyere enn ISO800 og går jeg opp i ISO1600 så blir støyen merkbar i de mørkere deler av bildet. Jeg tror Canon 6D hadde klart ISO3200 utmerket. Dette gir muligheter for å benytte kortere lukkertider og/eller mindre blendere hvor begge deler bidrar til et større antall skarpe bilder.

Hva så med å bruke blits? Jeg liker ikke å bruke dette på makrobilder av den enkle grunn at jeg liker å inkludere omgivelsene i bildene mine og fordi jeg liker samspillet mellom lys og skygge i bildene.


Et annet utsnitt av samme bilde. 


Et mye tettere utsnitt av bildet over. Fortsatt finnes mye detaljer i bildet og lite støy.


Bildeinfoen for dette bildet var: Canon 6D, Sigma 150mm makro, ISO1600, f/5, 1/500, håndholdt.
Med en så liten blender som f/5 og fullformat med en makrotele blir dybdeskarpheten liten. Jeg benytter alltid ett fokuspunkt og jeg prøver å legge dette på hodet på flua.

Min konklusjon: Canon 6D er et utmerket kamera for bruk til makrofotografering og gjerne i kombinasjon med Sigma 150mm makro.

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder Knut,selv om jeg ikke liker fluer :) Du er dyktig!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Liv!
      Så hyggelig å høre fra deg igjen!
      Lenge siden sist.
      :-) Knut

      Slett