Translate

fredag 25. juli 2014

"Fang" insektene som sitter på vinduene


Et sikkert tegn på sommer er alle de insektene som fanges på innsiden av vinduene og fortvilet prøver å komme seg ut i lyset. Da kan de som har fobi for insekter fotografere disse på den trygge siden av vinduene (på yttersiden). :-)

Denne Kleggen (Tabanus eller Storklegg) satt stille ofte og lenge slik at jeg rakk å stille kameraet på stativ og manuelt stille fokus som jeg la på hodet. Selv med f/14 som blender blir det ikke full fokus over hele Kleggen. Alternativet hadde vært enten å legge fokus på bena eller midt i mellom bena og hodet. Jeg er ikke sikker på hva som hadde gitt best resultat og den satt ikke så lenge stille at jeg fikk prøvd alle muligheter.

Reflekser fra vinduet og mye støv gjorde det vanskelig å få et rent og skarpt bilde. Nypussede vinduer hadde vært en fordel. :-)

Å fotografere insektenes underside viser jo også insektene fra en side man sjelden ser de. Jeg får ikke noe mer lyst til å få en slik på meg og bli bitt. Som regel så biter de så vondt at man får de av seg ganske fort. Det er bare hunnflua som biter.

Bildeinfoen er: Nikon D700, Sigma 150mm makro, ISO1600, f/14, 1/13, stativ, selvutløser.

Klegg er en stor familie med fluer, så de kan se noe forskjellig ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar