Translate

lørdag 17. mai 2014

Utbrente høylys


I dag på 17. mai var jeg ekstra tidlig oppe. Ut i hagen klokken seks om morgenen. Og det var mange fine motiver. Dagens leksjon handler om utbrente høylys. 


Jeg fant denne fine hagesneglen og tenkte at den ville bli fin i morgenlyset som i bildet kommer inn fra venstre. Duggdråpene og slimet på sneglen gir veldig lett utbrente høylys. Dette betyr at det hvite blir helt hvitt og uten noen form for informasjon. Dette kan dempes i etterbehandlingen, men bare til en viss grad.

Bildet under synes jeg er finere, men dette har dessverre mere utbrente høylys på baksiden av sneglehuset.

Den beste måten å håndtere utbrente høylys er å skape skygge. Imidlertid gir dette etter min mening et flatere bilde. Motlys eller sidelys kan gi en fin effekt. Alternativt kan man undereksponere, men dette kan gi manglende informasjon i mørkere partier. Så kan man benytte bracketing hvor kameraet tar tre bilder etter hverandre i rask rekkefølge med forskjellig eksponering. Dette har jeg ikke prøvd, men jeg tenker at dette kan være et alternativ i slike situasjoner. Kameraet tar da ett undereksponert, ett normalt eksponert og ett overeksponert. I etterbehandlingen kan man benytte alle tre bildene, men det forutsetter at motivet står helt stille. En snegle beveger seg jo ikke fort, så det er mulig at dette ville fungert.

Forøvrig var dette et meget vanskelig motiv. Sneglen krøp på en gren på en busk, og det var både strå og andre grener som forstyrret i bildeflaten. Muligheten bød seg da den krøp i et ca 5 cm stort område på grenen. Den følte min tilstedeværelse, kanskje den så meg med sine øyne, for flere ganger trakk den seg helt inn i huset sitt.

Jeg må også fortelle at jeg i etterbehandlingen har rotert bilde 90 grader. Sneglen krøp nedover. Jeg synes bildet blir bedre slik.

Bildeinfoen er: Nikon D700, Sigma 150mm, stativ, ISO1600, f/9-11, 1/100 -1/160.

1 kommentar:

  1. Likte veldig godt begge to, Knut,- og sneglen er så dekorativ i seg selv... er det noen spesielle planter steder de liker best å være? Og hva er størrelsen på dem... har liksom ikke oppdaget dem i hagen..
    Ha en flott søndag:)

    SvarSlett