Translate

søndag 20. april 2014

Sommerfugler på våren


Jeg tror det blir en fantastisk sommer for makrofotografering i år. Jeg tror dette fordi jeg allerede har sett flere sommerfugler av de typene som overvintrer. Det er et godt tegn på at vinteren har vært mild slik at mange insekter trolig har klart å overleve vinteren. Med godt og varmt vær nå fremover en stund, som det også ser ut til å bli, vil insektene og naturen generalt få gode vekstvilkår.

Sommerfuglen over er en Sitronsommerfugl (Gonepteryx rhamni) og denne er en av de sommerfuglene man kan se tidlig på våren fordi den overvintrer. Den er gulgrønn i fargen og jeg vet ikke helt om jeg synes at bildet over er helt pent med hensyn til fargene. Sommerfuglens gulfarge er ikke helt pen sammen med Løvetannens gulfarge. Men slikt kan man vanskelig bestemme selv. Når motivet byr seg, så får man jo benytte anledningen.

En annen sommerfugl som også overvintrer er Dagpåfugløye (Aglais io) som vises på bildet under. Dette ble også tatt en av de siste dagene. Ikke særlig pen bakgrunn, men det får duge som dokumentasjon. Det er det eneste bildet jeg har av denne sommerfuglen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar