Translate

fredag 7. desember 2012

Makroskudd uke 49


Av en eller annen grunn har jeg bare klart å få tatt noen få bilder av sommerfuglen Blåvinge.

Denne dalte ned rett foran meg der jeg satt i en grøft langs med veien.

Den var så vakker at den fikk meg til å tenke på noe jeg leste en gang på internett:


“Butterflies can’t see their wings. 

They can’t see how truly beautiful they are, but everyone else can. 
People are like that as well.”


Noe å tenke på?

Jeg ønsker deg en riktig god helg!

Bildeinfo:
Nikon D700, Sigma 150mm
ISO 200, f/7.1, 1/320

8 kommentarer:

  1. utrolig flott og teknisk på høyeste nivå !

    SvarSlett
  2. Kjempefint foto. Blåvingen er nok den som vi ser mest hos oss. Men de er ikke så lett å få på bildebrikken.
    Ønsker deg en god helg.
    Hilda

    SvarSlett
  3. Vilken skärpa du har på dina bilder! Är imponerad! Snyggt som vanligt!
    Ha en fin kväll!
    Mvh Heléne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Heléne!

      Fin kveld til deg også!

      mvh Knut

      Slett
  4. Tusen takk for alle kommentarer!

    mvh Knut

    SvarSlett
  5. Helt fantastisk, Knut! Fatter ikke hvordan du får det til,- ser ut som du har hatt al verdens tid til å komponere, og stille inn kameraet med riktige innstillinger,- men de sitter vel ikke så lenge stille, vil jeg tro!?
    Flott lørdag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, slike øyeblikk varer dessverre som regel kort tid. Derfor er det viktig å være forberedt på øyeblikket når det oppstår. Som regel bruker jeg Nikon D700 når jeg tar macrobilder. Dette kjenner jeg så godt at jeg raskt kan foreta de nødvendige justeringene. Og det er et kamera som har mange knapper slik at man slipper å ta blikket fra motivet for å justere i menyer. Jeg kan holde motivet i søkeren og justere det jeg måtte ønske der og da. Selvfølgelig er kameraet allerede nesten alltid korrekt innstilt, da jeg jo før jeg går ut for å fotografere stiller det inn for slik fotografering.

      Så var jeg vel litt heldig akkurat her. Bakgrunnen var passe nøytral, men skulle jeg tatt bilde av bare blomsten, så hadde jeg nok tatt meg tid til å fjerne de fire stråene som stikker opp rundt blomsten. Det kunne jeg ikke gjøre her, for da hadde jo fuglen fløyet sin vei.

      Flott lørdag til deg også!

      mvh Knut

      Slett
    2. Ja, så sant, så sant, Knut. Jeg har mye å lære på forberedelsesfronten også! Synes forøvrig at de små stråene under blomsten på en måte er med å støtte opp under komposisjonen i dette tilfellet. Og alle de små, fine detaljene du har fått med her, har sett på det lenge og vel eg gang til!
      Ps Tror jeg har glemt å si at jeg setter pris på at du legger ved kamerainnstillingene ved bildene dine:)

      Slett