Translate

fredag 24. august 2012

Kommasmyger (Hesperia comma)


Jeg forfulgte denne gjennom hele hagen vår. Den ble nok etterhvert ganske sliten av meg og ville hele tiden gjemme seg i det lave gresset. Når jeg jaktet på den, så var det fordi gresset ikke var særlig pene omgivelser for et fint bilde. Jeg valgte derfor også full blenderåpning, dvs f/2.8 for å gjøre omgivelsene mest mulig uskarpe. Fokuspunktet la jeg på øyet.


Her brukte jeg blender f/8 som gir større skarphet over smygeren, men som også bringer frem mer av omgivelsene. Så har jeg "blurret" resten av bildet i etterbehandlingen.

Det er en ganske så liten sommerfugl, bare ca 2cm i vingespennet. Den er da ganske søt?

Wikipedia skriver om denne:
Kommasmyger (Hesperia comma) er en sommerfugl som hører til familien smygere (Hesperiidae). Den er en av de "gylne" smygerne, der oversiden har en varmt rødbrun farge. Den finnes over store deler av Norge, men mangler på Vestlandet. Eksemplarer fra fjellbjørkeskogen har mindre vinger og kraftigere kropp, og kalles f. catena, men det er uvisst om de bør regnes som en egen underart.

Les mer på Wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Kommasmyger


Her et bilde av denne vakre sommerfuglen en tidlig morgen en annen sommer. Legg merke til morgenduggdråpene på kanten av vingen! Bildet er tatt i motlys så det var en krevende jobb å få til en riktig eksponering. Brukte punktlysmåling og overeksponerte i tillegg litt.


Denne forveksles ofte med Kommasmygeren. Dette er en vanlig Engsmyger (Ochlodes sylvanus), tror jeg. Omtrent samme størrelse, men uten prikkene som Kommasmygeren har.

2 kommentarer:

  1. Spennende lesing. Synes det blir så fint når bakgrunnen blir bluret ut. Godt jobbet med motlysbildet.
    Ønsker deg en flott ukeslutt med mange spennende makrobilder.
    Hilda

    SvarSlett
  2. wow, jeg blir mer og mer imponert over dine macro bilder Knut!

    SvarSlett