Translate

tirsdag 10. juli 2012

Blåklokkevikua


Nå er det blåklokketid. De vokser opp av grusen foran garasjen vår.
Jeg tok mange forskjellige bilder.
Bildet over var det jeg likte best, men hvis du liker en mykere bokeh gir bildet under dette hvor jeg har benyttet en litt større blenderåpning.



Har lest at blåklokkevikua ikke nødvendigvis er en uke, eller har noe direkte med blåklokker å gjøre. Men at det var et navn som gårdsarbeidere og husmenn brukte på perioden mellom slåttonna og skuronna, det vil si en periode på sensommeren da det var litt mindre arbeidsbelastning på gårdene enn vanlig.

Og blåklokkevikua har vi lært å kjenne gjennom sangen til Alf Prøysen.



Selvfølgelig har jeg juksa litt her og der.
For det første var det hverken dugg eller regn,
men det gjør seg så godt på denne vakre blomsten
så frem med sprayflasken.


For det andre var det slik denne blomsten egentlig så ut.
Så JA, jeg har fjernet noen knopper for å få til de øverste bildene.
FY sier du kanskje,
men hva gjør man ikke for å få et fint motiv?
Less is more, heter det jo.


Jeg syntes linjene var så flotte at jeg måtte prøve meg på å lage dette i sort/hvitt også. 

Om blåklokken skriver Wikipedia:
Blåklokke (Campanula rotundifolia) er en flerårig plante i klokkefamilien. Planten blir 10-40 cm høy, og har en blå blomst formet som en bjelle (klokke), derav navnet. Blåklokken blomstrer fra juli til september.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar