Translate

mandag 28. mai 2012

Sort bløtvinge


Endelig er disse tilbake igjen. De hører liksom sommeren til. Bløtvingene, både de sorte og de rødgule.

For å se flere bilder av bløtvinger, søk på bløtvinge og du får flere treff på denne bloggen.

Wikipedia: Bløtvinger (Cantharidae) er en gruppe av biller. Disse insektene har fått sitt navn ettersom de ikke har harde, men bløte (lite kitiniserete) dekkvinger.

Det er over 4 500 arter i verden, men bare 42 arter i Norge.

Hvordan bildet ble til
De fleste bildene tar jeg i vår egen hage. Jeg går ofte langs med en rad med syrinbusker for på bladene sitter det også ofte insekter som denne. Og syrinblader er veldig fotogene. Det er også lett å finne et blad som henger et stykke fra de andre slik at man får fine og duse og grønne bakgrunner.

Denne satt og solte seg, men med sol blir det også sterkere kontraster og skinn i bildet. På bildet under kan dere se forskjellen. Jeg tok bare hånden og skygget for sola for å få bildet over.

Men med mindre lys måtte jeg opp i ISO 1600 for å få liten nok blender for å få nødvendig skarphet og kort nok lukkertid fordi det som vanlig også blåste. Og det på en solfylt sommerdag midt på dagen! Men ISO 1600 takler Nikon D700 meget bra og med bruk av Nik Software sin Dfine i etterbehandlingen forsvinner de fleste spor av støy.


Bildeinformasjon: ISO 1600, f/10, 1/50 sek, +0,3ev, lysmålig på fokuspunkt, ett fokuspunkt lagt på øyet, stativ. 1/50 sek er egentlig altfor kort lukkertid gitt at det blåste, men med stativ og ved å vente tålmodig til motivet står stille og da fyre av 5 bilder pr sekund, - så blir i alle fall ett av bildene skarpt.

Bildet under er kun konvertert fra RAW-format til JPEG. Ingen etterbehandling.


Dere ser at det blir mere kontrast og mere skinn. Lukkertid kunne da bli 1/160 sek hvilket er mye bedre gitt de rådende forhold. Det er mulig jeg kunne gjort bildet over enda bedre f eks ved å øke kontrast og fargemetning på bladet og på insektet og deler av bakgrunnen. På den måten beholdt det beste fra dette bildet og det første. Begge bildene har sine kvaliteter. 


Så kan man også diskutere formatet. Også ukroppet har det en bra komposisjon, synes jeg.


Kom gjerne med synspunkter til meg! Jeg er bare en amatør og leter hele tiden etter muligheter for å utvikle meg og bli bedre. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar