Translate

mandag 16. april 2012

Photo of The Day & Photo of The Week


I am happy to see that my photo called "Linselus" or "Lens Bug" was selected to be Photo of The Day a few days ago in the Flickr group called "Creative Moments In Our Time".


"Linselus" or "Lens Bug" is an expression in Norwegian used on someone sticking their head forward to be in a shot or on tv when someone is interviewed etc. In this case I was photographing a Bluebell. I did not notice the wasp until I was editing the picture.
Is there a word for it in English?



My photo made it even to achieve the award for Photo of The Week!






2 kommentarer:

  1. Jeg sukker... ser, smiler og tenker at jammen ser en da hva en skal strekke seg etter Knut :-)

    Macroobjektiv ligger øverst på ønskelista her om dagen, men usikker på hva en skal velge, noe å anbefale du? Nikonlady ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne og takk for hyggelig kommentar!

      Det makroobjektivet jeg liker best er Sigma 150mm Macro. Dette finnes i to versjoner hvorav det nye har bildestabilisering. Denne bildestabiliseringen har liten eller ingen effekt ved makrofotografering, så jeg ville kjøpt den gamle versjonen og spart noen kroner på det. 150mm er en lang brennvidde, men det gir meg god arbeidsavstand til objektet. Insektene blir ikke så lett skremt, når man kan stå lenger fra.

      Dessuten er dette objektivet meget skrpt og gir nydelig bokeh. Har prøvd Nikkor 105mm Macro også og en 70mm Macro, men etter min mening finner jeg ikke noe objektiv som kan måle seg med min Sigma 150mm. Det fokuserer tregt, og det vandrer i fokuseringen, men jeg benytter ofte manuell fokus, så betyr ikke all verden.

      Et alternativ som er billig og bra er Tamron sin gamle 90mm Makro. Dette er etter min mening det beste av de billigste. Det hevder seg fortsatt godt i mange tester. Men 150mm er enda bedre.

      Lykke til!

      mvh NikonBoy ,-)

      Slett