Translate

søndag 11. september 2011

Kreativ etterbehandling av makrobilder


Jeg har lyst til å vise hvordan etterbehandling av makrobilder kan gi bilder med helt annet uttrykk enn originalen. Alle bildene som vises her er laget på samme måte. Noen mener at dette er kitsch mens andre liker det og vil gjerne ha slikt på veggene sine. Det blir smak og behag, og det skinner vel igjennom at jeg synes noen slike bilder faktisk kan bli ganske fine.

Som utgangspunkt har jeg benyttet motiver som er ganske fargerike. Bildene behandles med samme arbeidsflyt/prosess som et vanlig makrobilde, men bildet behøver ikke å være superskarpt, da mye av skarpheten forsvinner avhengig av hvilke effekter og etterbehandling som benyttes.

For å skape bilder som disse er det flere veier til mål. Noen vil sikkert benytte Photoshop (PS) og layer-teknikken som PS er så kjent for. Jeg synes at PS er altfor vanskelig. Jeg har aldri fikset PS, og jeg har aldri hatt tid til å gå kurs eller sette meg ned og lære meg dette skikkelig. Derfor benytter jeg helt andre verktøy for etterbehandling, - verktøy som er langt mer brukervennlige, men like effektive som PS.

Jeg benytter Nikon Capture NX2, Aperture og Nik SW på Mac for all grunnleggende etterbehandling. Når jeg så skal lage bilder som de som vises her, så velger jeg ut noen egnede bilder som er passe fargerike. Enkle motiver med ett eller få fargepunkter som blikkfang.

Så starter jeg opp Flare, et lite og meget billig effektprogram som jeg har lastet ned fra App Store. Jeg tror det koster 20 US dollar. http://flareapp.com/


Det er kjempeenkelt å benytte Flare. Jeg bare peker på et av mine bilder i Aperture og drar og slipper det på oppstartsbildet i Flare. Så kan jeg begynne å behandle bildet. Flare inneholder et stort utvalg av presets, dvs. forhåndsinnstilte effekter. Det er bare å klikke på effektene etter tur, og så endrer bildet seg. Så kan man foreta endringer på en ferdig effekt eller lage sin egen helt fra bunn.

På bildet under har jeg først valgt en tekstur som bakgrunn. Man kan selvfølgelig justere gjennomskinnelighet og miks. Det fungerer akkurat som i PS, bare mye enklere å få det til. Så la jeg på enda en tekstur og mikset den inn i bildet. Så la jeg på en kraftig vignettering og dernest en ramme. Til slutt eksporterte jeg bildet til standard oppløsning 800 piksler i bredden og i jpg-format.

Når man lagrer bildet, får man spørsmål om man ønsker å lagre den effekten man har redigert seg frem til som en preset. På den måten vokser det frem et stadig større bibliotek av ferdige innstillinger. Kanskje finner du frem til noe som du synes funker best, som blir ditt eget uttrykk på dine bilder.

Så er det bare fantasien som setter begrensninger. Det er lurt å skrive ut bildene i stort format. Det er først da man virkelig får inntrykk av hva man har laget. Kjøp en fin ramme, gjerne med et passepartout, IKEA har et stort utvalg til rimelige priser, og få det opp på veggen!

Lykke til! Jeg ønsker deg en masse fotoglede som bildeskaper!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar