Translate

fredag 17. juni 2011

Hvordan fotografere insekter i flukt



Hvordan finne insekter i flukt
Jeg går og venter på at sommervarmen skal komme, og med den kommer det et yrende insektsliv og mange flotte motiver. Da vil jeg finne meg en sommereng slik som vist på bildet under med valmuer, tistler, prestekrager, blåklint, kløver og gress. Ideelt sett ønsker jeg meg en sommereng hvor det er blomster i ca halvmeters høyde. 



Så ville jeg sette meg på huk og observere insektslivet rundt meg. Er det noen blomster som ser ut til å oppleves mer tiltrekkende enn andre? Er det flere insekter rundt enkelte av blomstene? Blomsten under, en valmue, så ut til å besitte en ekstra stor tiltrekningskraft. Det var rene flyplassen. Straks én flue hadde lettet kom en annen og landet, - eller en humle, eller noe annet.  


En annen blomst, en merkelig sådan, hadde også "draget" på fluene. Om det var lukten eller utseendet vet jeg ikke, men av og til oppsto det nærmest slåsskamp fluene mellom, slik som vist på bildet under.





Utstyr og kamerainnstillinger
Når jeg skal fotografere insekter i flukt, benytter jeg en monopod med et Manfrotto videohode. Dette er grunnen til at jeg ønsker meg blomstene i ca halvmeters høyde. Da kan jeg bruke monopoden i en ganske så lav posisjon og er ikke avhengig av å benytte vinkelsøker. Monopoden gir meg god støtte og lar seg raskt bevege dit jeg ønsker samtidig som videohodet demper mine bevegelser og gjør de myke. Jeg benytter som regel en Sigma 150mm makrotele. Den gir meg en passende arbeidsavstand samtidig som den evner å skape pene og nøytrale bakgrunner.

Kamera er innstilt på såkalt 51 punkters 3D følgefokus hvilket gir meg ett fokuspunkt i søkeren. Jeg måtte lære å stille mitt Nikon kamera riktig av ekspertene hos FotoVideo i Oslo. Fint å kunne gå dit, når man trenger hjelp! 



Jeg sikter på insektet med dette ene fokuspunktet, så trykker jeg utløserknappen halvveis ned og låser fokuspunktet på insektet og komponerer bildet. Kamera er innstilt på hurtig serieopptak, jeg trykker utløserknappen helt ned og kamera skyter 5 bilder pr sekund. Det er det samme profesjonelle sportsfotgrafer gjør på idrettsbanen. De tar serier med bilder hvor alle er like skarpe. Du verden så avanserte som moderne speilreflekskameraer har blitt!

Eksponeringen er innstilt på spot slik at det er lyset fra insektet som måles. Jeg passer på at jeg ikke får en for lys bakgrunn, da dette kan gi utbrente høylys. Jeg prøver heller å få en noe mørkere bakgrunn og så pass langt bak at den viskes ut i et pent slør.



Dette er en ”oppskrift” som funker veldig bra. Det blir som regel mange skarpe bilder. Det som kan være vanskeligere er å kontrollere hvor insektet plasserer seg ifht omgivelsene. Jeg liker å plassere insektet i en naturlig sammenheng og ikke bare hengende i lufta.





Det skal nok bli mange ”fluktbilder” også i sommer. Og til slutt så lander insektet på den blomsten den har svinset omkring.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar